اگر فرزند نابغه مي خواهيد...
 
پایگاه مقالات علمی آموزشی
تجربیات یک انسان شکست خورده با ارزش تر از موفقیت های یک انسان بی تجربست …

اگر فرزند نابغه مي خواهيد...

پدر و فرزند

هنگامي که نوزادي به دنيا مي آيد ، معجزه خلقت يعني مغز در وجود او متجلي مي شود.اين موهبت الهي، چاه بي انتهايي ست که فرزندتان مي تواند براي سيراب کردن عطش ابدي اش براي دانستن، از آن آب بکشد. اندامي ست که کودک از طريق آن مي تواند هزاران راه ممکن براي رسيدن به رؤياها، تصورات و آرمان هاي خود را کشف کند.

 

هر انساني در خود «استعدادي ذاتي» و «تواني منحصر به فرد» دارد. هر کودکي با مغزي به دنيا مي آيد که از نظر علمي توان بالقوه داشتن «والاترين استعدادهاي ذهني» و «موهبت هاي خاص ذهني» و همچنين «استعداد هاي غريزي» خارق العاده، تخيلي، خلاقانه و مخترعانه را دارد که خدا در خلقتش «فتبارک الله احسن الخالقين» گفته است.

 

کودک هر انساني، منحصر به فرد است و مي تواند مانند يک نابغه بدرخشد. اگر با عشق از او حمايت کنيد و باورش کنيد، هرگز دچار احساس کمبود و حقارت که مانع موفقيت است، نخواهد شد. در عوض، خود دوستي و اعتماد به نفس در او تقويت خواهد شد که هر دو از لوازم آزاد کردن آن توان بالقوه بسيار مهم يعني نبوغ درون است که هنوز دست نخورده است. با تقويت خود دوستي و اعتماد به نفس در کودک، زمينه هاي آزاد شدن توان بالقوه بسيار مهم يعني نبوغ درون که هنوز دست نخورده است مهيا مي شود.

 

اگر شما فرزندتان را باور کنيد ، او نيز خود را باور خواهد کرد. فرزند شما از همين حالا هم از تيزهوشي فطري برخوردار است. زيرا استعداد داشتن قدرت ذهني خارق العاده و بالقوه در مغز وجود دارد. کودک شما از توان بالايي براي اختراع کردن برخوردار است و موهبت داشتن ذهني با تخيلات و خلاقيت هاي رنگي و قوي به او عطا شده است. اعتماد، حمايت، داده هاي ذهني، اعتقاد شما به فرزندتان امکان مي دهد، همه اين ويژگي ها را با موفقيت بروز دهد.

با بي اعتقادي به فرزند ، نبوغ را از درون تخريب مي کنيد. برعکس، با اعتقاد راسخ نسبت به فرزندتان، مانند خورشيد خواهيد شد که نور خود را بر غنچه يي مي تاباند، تا آن را به گُلي شکفته مبدل کند.

براي بروز نبوغ در فرزندتان به سه عامل زير توجه کنيد:

1- باور کنيد که شما مي توانيد نبوغ را در فرزندتان بيدار سازيد.

2- باور کنيد که فرزندتان توان آن را دارد که يک فرد باهوش و نابغه شود.

3- هرگز اجازه ندهيد حتي به فکرتان خطور کند که فرزندتان کم هوش و کم استعداد است و هرگز ابراز هم نکنيد.

اگر اين سه عامل کليدي را در ذهنتان حک کنيد ، براي انجام ماجرايي بسيار مهم آماده ايد: بيدار کردن نبوغ در فرزندتان.

کودک

در جهت نبوغ کودک نوپايتان بايد چهار قدم را برداريد:

1- شرايط هدايت کننده ايجاد کنيد. گل در خاک مناسب و شرايط زيست محيطي مناسب رشد مي کند. فرزند آدمي نيز در شرايط هدايت کننده و مناسب گل مي کند. گل در زمين نامرغوب رشد خوب ندارد.

2- همواره راهنمايي کنيد ، دستور ندهيد. کودک نسبت به لحن صداي شما بسيار حساس است. آهنگ صداي خود را چنان تنظيم کنيد که ملايم و ترغيب کننده باشد. اگر فرزندتان فشاري احساس کند، هرگز به نتايج دلخواه نخواهيد رسيد و او لجباري خواهد کرد.

3- صبور باشيد نه متوقع: روان شناسان کودک دريافته اند که کودک تا سن شش سال و گاه بيشتر، به هر موضوعي نمي تواند بيشتر از چند دقيقه توجه کند. يعني کودک پس از چند دقيقه حواسش از کاري که شما مي کوشيد او را به آن مشغول کنيد، پرت مي شود و سرگرم بازي با عروسک خود مي شود و مجبورش نکنيد به انجام کار مورد نظر شما ادامه دهد، زيرا فقط باعث آزار او مي شود..

4- دانش را به همراه عشق هديه کنيد. والدين مانند همه انسان ها، ميل به ابراز اشتياق و تعصب بيش ا زحد دارند و لذا گاهي خود و فرزندانشان را تحت فشار بيش از حد قرار مي دهند. ممکن است وقتي مشتاق و حتا نگران بيدار کردن نبوغ در فرزندتان هستيد يک عامل حياتي را فراموش کنيد و آن شادي فرزندتان است.

همواره دانش و تشويق خود را به همراه عشق ومهرباني تفويض کنيد. زيرا نبوغ بايد براي کودک يک موهبت باشد، نه يک تحميل.

فعاليت هاي زير را جهت پويايي مغز کودک به کار بگيريد:

بهره گيري از کتاب هاي مصور بدون نوشته، به کودکان خواندن نمي آموزد. اگر هنگام خواندن کتاب هاي مصور با نوشته، بر روي کلمات اشاره کنيد، کودک با کلمات آشنا مي شود. بخصوص کلماتي که بر کودک تأثير عاطفي دارد.

استفاده از کارت هاي نمايشي که روي آن نوشته و يا تصوير است، براي بهتر فهماندن مطالب استفاده مي شود.

پرورش توان حرف، در سنين پايين، بر توانايي خواندن کودک تأثير مثبت دارد. مي توانيد همزمان با حرف زدن او دست بزنيد يا به طريق ديگري شادي خود را از اين امر نشان دهيد. او هم به نوبه خود خوشحال مي شود و ميل دارد که اين کار را تکرار کند. در نتيجه، او از بابت حس شنوايي خود به وجد مي آيد.

شعرهاي کودکستاني نقش مهمي ايفا مي کند. بسياري از آنها جاذبه دروني مقاومت ناپذير دارند، اما نقش آموزشي آنها فاقد ارزش است و جذابيت آنها در ريتم آهنگين آنهاست. کودک شما هرچه زودتر به حرف بيفتد، توان خواندن زودتر در او پايه ريزي مي شود. پرورش استعدادِ برقراري ارتباط، اولين قدم در آموزشِ خواندن است.

هنگامي که کودکتان را تشويق به حرف زدن مي کنيد، در واقع او را به استفاده از استعداد طبيعي شنيدن هم ترغيب مي نماييد.

براي علاقه مند کردن کودکتان به خواندن، بايد علاقه مندي به خواندن را نشان دهيد. اگر فرزندتان شما را غرق در مطالعه روزنامه ببيند، يا اغلب وقتي به کتابخانه مي رويد تا کتابي انتخاب کنيد، او را همراه خود ببريد، مي فهمد که شما خواندن را دوست داريد و خواهيد خواست که از شما تبعيت کند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
شنبه 26 فروردين 1391برچسب:, :: 11:36
مهدی مرادقلی

درباره وبلاگ


پایگاه مقالات علمی آموزشی
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی آموزشی و آدرس moradgholi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 260
بازدید کل : 27153
تعداد مطالب : 69
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1